Přeskočit navigaci

Už vám neslouží škodovka, žigulík, volha či wartburg? Sáhněte po novém loganu! Dacia: 190 tisíc za kus?

Nejvyšší šéf francouzské automobilky Renault Louis Schweitzer se veřejně přiznal, že byl neústupný. „Stanovil jsem maximální cenu na 5000 eur a trval na svém. Přestože měli konstruktéři tendenci nové auto vylepšovat, byl jsem tvrdohlavý. Vím, byla to obrovská výzva a mnozí nevěřili, že se ji podaří naplnit. Nakonec jsme vyhráli," prohlásil.

Jeho slova se týkala novéno produktu rumunské Dacie, která již pět let patří Renaultu. Automobil dostal jméno LOGAN a — má dobýt trhy, které sice skýtají velký lidský potenciál, ovšem menší kupní sílu. „V roce 2010 chceme prodávat 700 000 vozů ročně," říkal Schweitzer a jeho plán se zdá být hodně smělý. Ovšem ne neuskutečnitelný, neboť Renault investoval v Rumunsku, bude stavět automobilku v Rusku, Íránu, Maroku, Kolumbii a s největší pravděpodobností i v Číně.

Zastaralý vozový park potřebuje injekci a logan by mohl nahradit všechny ty staré žigulíky, lady a škodovky místo toho, aby se kupující rozhodovali pro nějakou ojetinu, neboť cena nového auta přesahuje jejich možnosti.

Dacia Logan se dostane i na český trh na podzim letošního roku a troufneme si odhadnout, že může být hitem. Neboť k tomu má hodně předpokladů: Výrobce uvádí modernost, spolehlivost a cenovou dostupnost. První seznámení s loganem tato slova potvrzuje. Zaujme prostornost, pět plnohodnotných míst i prostorný kufr.

Co se týče motorů, pak Renault vybral jako nejvýhodnější zážehové motory 1.4 a 1.6 ze své produkce, které jsou osvědčené, spolehlivé a úsporné. I podvozek je konstruován s ohledem na stav silnic v zemích určení. To znamená, že musí hodně vydržet.

Proč se cenu podařilo udržel tak nízko? Především minimálními výrobními náklady. Tak například - palubní deska je udělána za jednoho kusu, místo zavíratelné schránky před spolujezdcem je otevřená přihrádka, použity jsou platformy z jiných modelů, nejlevnější verze neoplývá technickými vymoženostmi, je třeba bez posilovače řízení. Ovšem logicky vzato -potenciální kupci se většinou bez něho dosud obešli... Samozřejmě, že je možné si připlatit a logan dodatečně vylepšit. Generální ředitel Renaultu ČR Philipp Cornet připustil, že cena základní verze se na českém trhu udrží kolem 190 tisíc Kč, nejvíce se však zřejmě budou prodávat dovybavené vozy kolem 230 tisíc korun.

První seznámení Blesku s vozem Dacia Logan dopadlo pro automobil velice dobře. Horší to bude s konkurencí na trhu, neboť Logan může způsobit mezi zákazníky pěknou paseku. Za relativně málo peněz totiž poskytuje hodně muziky, cenově je na úrovni minivozů či malých automobilů, ovšem nabízí daleko více prostoru i moderní konstrukci. A francouzští otcové loganu tvrdí, že uhlídají i kvalitu.

Jaroslav Vít, Blesk, 17. června 2004