Přeskočit navigaci

Dacia Logan o svých kvalitách rychle přesvědčí

Tržní podíl Škody na domácím trhu je už léta takřka padesátiprocentní, což nedává ostatním výrobcům spát. Ambici stát se u nás prodejním bestsellerem má nový model, od nějž by to ještě nedávno asi nikdo nečekal - Dacia Logan. Důvodů pro toto tvrzení je hned několik. Za prvé je to velmi příznivá cena začínající na 199.900 korunách, za další i užitné vlastnosti vozu, výběr motorů i jízdní vlastnosti. V neposlední řadě se na tom všem podepisuje i skutečnost, že nová dacia vznikla stoprocentně v režii Renaultu, který ji už několik let vlastní a chce ji proměnit v konkurenceschopnou značku. Tak jako naložil Volkswagen s českou Škodou...

Výjimečný projekt

Dacia Logan je čtyřdveřovým sedanem, který svými rozměry patří do kategorie malých vozů, ale v mnoha kritériích početnou konkurenci, kam patří například i nejprodávanější Škoda Fabia, trumfuje. Například vnitřní prostorností nebo objemem zavazadelníku. A samozřejmě i cenou, která v ČR sice nezačíná na původně zamýšlených 5000 eurech (160 000 Kč), nicméně i 199 900 korunami (přibližně 6250 eur) se řadí na čelo cenového žebříčku své kategorie.

Nový automobil až na malé výjimky přináší ryze současnou, a tudíž moderní techniku a technologii. Onou výjimkou může být přední náprava, která pochází z clia 2. generace (1998), jinak je vůz postaven na současné platformě Nissanu Micra a připravované nové generace Renaultu Clio a Twingo. Nižší verze loganu rovněž nemají podvozek vpředu vybaven stabilizátorem nakláněni, ale v našem testu jsme jeho absenci ve vztahu k jízdním projevům vozu nijak nepocítili. Logan je vybaven kotoučovými brzdami vpředu a bubnovými vzadu, vyšší verze mohou být dovybaveny systémem ABS. V základní verzi také není posilovač řízení, ale vůz není natolik těžký, aby to byl alespoň pro muže až takový problém. Vždy ale má logan airbag řidiče.

Lepší v mnoha ohledech

Nejvíce bude logan asi srovnáván s českou fabií. V mnoha sledovaných parametrech nabízí lepší hodnoty. Je levnější o několik desítek tisíc, nabízí větší rozvor (2.630 proti 2.462 mm u fabie), objem zavazadelníku (510 proti 438 u fabie sedan) a nezaostává ani celkovou robustností, když je delší (4.247 mm), širší (1.740) i vyšší (1.525). Podle záměru konstruktérů má Dacia Logan vyhovovat jízdě v obtížných klimatických podmínkách a na nekvalitních silnicích. Proto její světlá výška je zvednuta o 20 mm v porovnání s vozy určenými pro provoz v západní Evropě (dosahuje hodnoty 155 mm nad zemí). Velkou výhodou loganu je nezáludné chování, překvapivě dobré jízdní vlastnosti i v rychleji projížděných zatáčkách, dostatečné odhlučnění, které nebrání poslechu hudby ani ve vyšších rychlostech, celkem přesné řazení i pro danou kategorii výkonné a dynamické motory. Dostatečně pohodlné cestování je nejen na předních sedačkách, ale i vzadu. Zavazadlový prostor je dobře přístupný, i když nemožnost jej otevřít jinak než klíčem může někomu vadit, stejně jako absence krytu na víku zavazadelníku.

Méně jsme chválili účinnost brzd, které při opakovaném stisku vadnou, i nemožnost výškového nastavení volantu. Tvrdým plastům na přístrojové desce hrozí rychlé opotřebení, stejně jako malá těsnost slícování dílů. Přesto zcela bez obav můžeme všem, kteří uvažují v dané cenové kategorii o novém voze, Dacii Logan doporučit. Ambicí Renaultu na českém trhuje konkurovat jak novým malým sedanům, tak ale i ojetinám.

Martin Vacek, METRO magazín č. 37, 12. listopadu 2004